2018. szeptember. 23. - Tekla napja van
Banner
Banner
Banner
Húsvéti utak, akciók: ezekre kell figyelni

Húsvéti utak, akciók: ezekre kell figyelni

2018. március 29. 11:17

A húsvéti ünnepek alkalmával felértékelődik az élelmiszerbiztonság. Így érdemes több szempontot mérlegelniük a vásárlóknak akár az ünnepi asztalra való sonka, de más élelmiszerek megvásárlásakor is. Ha pedig ajándékot vesznek az ünnepi leárazások és akciók során, akkor sem mindegy, hogyan járnak el. A trendek szerint egyébként sokan itthon, wellness hotelekben töltik a Húsvétot: nekik is szolgál pár hasznos tanáccsal a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége. 

Húsvétkor, mint minden más hasonló ünnep során, a boltok, áruházláncok nagy akciókkal várják a vásárlókat, akik jelentős összeget spórolhatnak. Sokan ilyenkor ajándékoznak is valamit a másiknak, itt azonban ugyancsak körültekintően kell eljárni – hívja fel a figyelmet a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége FEOSZ).

Hagyományos bolti vásárlásnál például nem szabad elfelejteni, hogy ha a megajándékozottnak esetleg nem tetszik az ajándék, de az egyébként nem hibás, akkor a kereskedő azt nem köteles kicserélni. Az persze más kérdés, ha előre ezt szóban megígéri vagy írásban erre önként kötelezettséget vállalt. Ha csak az előbbi esetről van szó és ilyen szóbeli ígéretet kapnak a fogyasztók, akkor nem árt ezt rávezettetni a vásárlásról kapott számlára-nyugtára.

Akciósan vett termékre is jár a garancia

A bizonylatot egyébként is meg kell őrizni, hiszen bármilyen fogyasztóvédelmi probléma esetén csak ennek birtokában lehet reklamálni. Kivéve a tízezer forint feletti új, tartós fogyasztási cikkeket, mert ott a jótállási jeggyel is lehet a hiba miatti fogyasztói igényeket érvényesíteni. Fontos azt is tisztázni, hogy csak akkor lehet visszavinni – ha nem áll fent önkéntes garanciavállalás – az ajándékot, ha az tényleg hibás. Így például egy ruha akkor számít hibásnak, ha az elszakadt, anyaga foszlik. Azonban nem beszélhetünk hibáról akkor, ha például a megajándékozott mérete nagyobb vagy kisebb, mint amilyet választottunk vagy éppen a kapott ajándék színe nem tetszik.


Rossz méret miatt a kereskedő nem köteles visszavenni az árut                                       Stockphoto


A hibás termékek miatt a vásárlók elsősorban ingyenes javítást vagy cserét kérhetnek. Ha pedig ezeket a vállalkozás nem vállalja vagy teljesítésük lehetetlen, akkor a vételár leszállítását vagy pedig a teljes vételár visszafizetését lehet kérni. Ha új, tartós fogyasztási cikkről volt szó (például tízezer forint feletti műszaki cikkek, mint a számítógép, laptop, televízió), a termék hibája pedig olyan súlyos, hogy már akadályozza a rendeltetésszerű használatot, és ezt a vevő a vásárlástól számított 3 munkanapon belül még bejelenti, akkor a kereskedő köteles azonnal kicserélni a terméket, és nem veheti be azt javításra. A nagy leárazások közepette pedig azt se felejtsék el a vásárlók – javasolja a FEOSZ –, hogy az akciósan vett termék hibája miatt is ugyanúgy lehet reklamálni és azt nem utasíthatja el a kereskedő csak azért, mert olcsóbban vették meg.

Ha internetről szerezte be az ajándékot a vásárló, akkor – a bolti vásárlással szemben – még az átvételtől számított 14 napon belül meggondolhatja magát és visszaküldheti a terméket (a saját költségén). Ekkor vissza kell kapnia a teljes, korábban kifizetett pénzösszeget. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy ha késik a kiszállítás és nem érkezik meg a termék határidőben, akkor is minden további nélkül el lehet állni indokolás nélkül, még a kiszállítás előtt. Ha előreutalás történt, ekkor is vissza kell kapni a teljes kifizetett összeget. Vannak azonban bizonyos kivételek, amikor a fogyasztó mégsem gondolhatja meg magát. Ide tartoznak például a már felbontott csomagolású CD-k, DVD-k, ha kép- és/vagy hangfelvétel vagy számítógépes szoftver volt rajtuk, de azok a termékek is – felbontást követően – amelyek már higiéniai vagy egészségvédelmi okokból nem küldhetőek vissza.

Áruhitelt csak körültekintően

Meg kell jegyezni egyébként, hogy internetes vásárlásnál is érvényesíthetőek a hibás termékek miatti fogyasztóvédelmi jogok, amelyek a bolti értékesítésre vonatkoznak.
Mielőtt kölcsönt vennének fel a fogyasztók az ajándékra vagy akár a húsvéti üdülés költségeire. Több pénzpiaci szereplő kínál a fogyasztók számára például gyorskölcsönöket. A reklámokban ezeket úgy mutatják be, mint amelyek alkalmasak egy nehezebb anyagi élethelyzet gyors áthidalására. Sokszor pedig tökéletes megoldásként hirdetik ezeket arra az esetre is, ha esetleg a fogyasztónak épp nem áll rendelkezésére az az összeg, amit egy ajándéktárgy árára vagy épp egy wellness hétvége költségeinek fedezésére szánna.


Ha áruhitelt vesznek fel,  hasonlítsák össze egymással a pénzügyi szolgáltatók ajánlatait      Fotó: MTI

Mielőtt a fogyasztók minden meggondolás nélkül beleugranának egy ilyen vagy ehhez hasonló gyorskölcsönbe, nem árt több dolgot mérlegelni. Könnyen lehet, egy kis lemondással, havi spórolással akkora összeget tehetnek félre később, hogy a következő ünnep alkalmával már egy drágább, jobb minőségű árut is megengedhetnek maguknak. Vagy épp azt, hogy egy még kellemesebb pihenést nyújtó, magasabb kategóriájú szállodát vegyenek igénybe családjukkal (ahogy ezt az egyik nagyobb, hitelezéssel foglalkozó pénzügyi szolgáltató a reklámjában bemutatja).

Biztonságot nyújt a biztosítás

Ha mindenképp a hitel felvétele mellett döntenek, akkor is ne az első útjukba akadó ajánlat mellett döntsenek, hanem hasonlítsák össze egymással a pénzügyi szolgáltatók ajánlatait! Ezeknél mindig a Teljes Hiteldíj Mutatót (THM) kell nézni, amely egy egyéves időszakra kalkulált százalékos érték és abban segít, hogy megmutatja a hitel teljes díját és mindazon költségeket, amelyeket még fizetni kell a tőke, azaz a felvett kölcsön összegén kívül még. Minél alacsonyabb egy reklámban vagy egy a hitelhez kapcsolódó tájékoztatásban a THM, annál kedvezőbb lesz a visszafizetendő teljes hiteldíj összege. Nem árt azonban azzal is tisztában lenni, hogy a THM több olyan költségelemet nem tartalmaz, amely közvetetten mégis kapcsolódik a hitelhez, épp ezért ennek megfizetése a későbbiekben jelentkezhet (késedelmi kamat, stb.). Mindenképpen kérdezzenek rá ezekre és ismerjék meg ezeket a feltételeket is, hiszen jelentősen megdrágíthatják a kölcsönt – tanácsolja a FEOSZ.

Ne felejtsék azt sem, hogy bármikor bekövetkezhet egy nem várt esemény, betegség, baleset, ami kihat a törlesztési képességre. Ezért érdemes olyan pénzügyi terméket választani, amelyhez biztosítás is jár, így pedig a nem várt esetekre is biztonságot nyújt. Elengedhetetlen azonban megismerni azokat a biztosítási eseményeket is pontosan, amikor a fogyasztó helyett a biztosító fizeti ki a pénzügyi szolgáltató számára a hitel egy részét vagy egészét. Olvasatlanul sem szabad egyébként a hitelszerződést aláírni, hiszen ha meggondolatlanul vesznek fel hitelt a fogyasztók és megcsúsznak a fizetéssel, akkor akár hosszú évekre vagy adott esetben egész életre szóló terhet vehetnek a nyakukba.

Ha hotelben töltik el az ünnepeket 

Sokan választják az otthoni sütés-főzés helyett a sokkal kényelmesebb és pihenést nyújtó szállodák szolgáltatásait. Itt arra érdemes ügyelniük a vendégeknek, hogy ha bármilyen fogyasztóvédelmi problémát tapasztalnak, akkor azt azonnal jelezni kell, hiszen ennek hiányában a szálloda nem is fogja tudni kezelni a panaszt. A bejelentett problémáról mindenképp érdemes jegyzőkönyvet felvetetni, ami később fontos bizonyíték a fogyasztók kezében. Ilyen fogyasztóvédelmi kifogás lehet például, ha a szállodában az előre meghirdetett részprogramok (például: koncertek, előadások, egyéb rendezvények) a húsvéti ünnepek alatt elmaradnak vagy az ingyenesnek ígért szolgáltatások csak fizetés ellenében vehetőek igénybe.


Ha például a szállodánk kilátása eltér a megrendelttől, panaszt tehetünk. Célszerű jegyzőkönyvet felvetetni
Stockphoto

Ide tartozik az az eset is, ha maga a szolgáltatás minősége, például a szoba elhelyezkedése, komfortfokozata vagy akár a wellness-részleg marad el a várakozásoktól.  Amit csak tudnak a fogyasztók ilyenkor, dokumentáljanak. Így akár a fénykép- és a videófelvételek, amelyek igazolják, hogy valóban nem azt kapták, amiért fizettek (például: rossz higiéniai körülmények a szobában, takarítás hiánya, hiányosság az étkeztetésben, stb.), a tapasztalatok szerint nagymértékben hozzásegíti a panaszosokat ahhoz, hogy az esetleges kifogást tényleg kompenzálja a szálloda.

Hunyor Erna Szofia

Forrás: Pr7/FEOSZ

Partneroldalak